Spring til indhold

Open Beta

    Et af de sværeste aspekter ved spiludvikling, er at få overblik over hvordan spillet vil opføre sig; både i forhold til Gameplay, og hvordan det rent teknisk klarer sig på forskellige platformer og systemer.
    Der er langt fra den ene ende af hvordan operativsystemer opfører sig, og hvad angår gaming-computere, spænder spektret meget bredt.

    Det er derfor relevant at få data fra både de mest imponerende computere, samt de absolut billigste.
    Derfor benytter mange udviklere sig af Beta-testing, inden det lanceres.

    En af de bedst måder at få adgang til disse data i stor skala er ved hjælp af en Open Beta, altså en åben beta-test.

    Ved at lave en Open Beta sørger man for at få de største mængder af data som det kan lade sig gøre.

    De senere år er begrebet Open Beta blevet farvet af et niveau af markedsføring, og der er store diskussioner om hvorvidt man overhovedet bør tage penge for en Open Beta.

    Et argument for et nej, er at man med udtrykket Open Beta, giver indtryk af at produktet er færdigt, selvom man som forbruger ofte frasiger sig købelovens rettigheder, fordi markedsføringen peger på samme vilkår som en vareprøve.

    I samme diskussion findes også begrebet Early Access.