Normalvis er cryptomining (digital udvinding af cryptovaluta som bitcoin), noget meget resourcetungt at sætte en computer igang med. Oftest kan en computer ikke lave andet samtidig.
Der er mange penge at vinde på at få så meget datakraft som muligt, til at foretage cryptomining, at nogle begiver sig ud i at lave cryptojacking.
Det foregår i nogen grad på samme måde som en pop-up reklame.
Til forskel fra en pop-up reklame, er cryptojacking normalvis en såkaldt pop-under, der laver et vindue ude af fokus, fra det vindue man browser i.
Dette nye vindue har så et element med kodet cryptomining der eksekveres på offerets computer.
Cryptojacking kan også ske gennem bannerreklamer.
Sårbaheden er at man som offer som regel ikke har en jordisk chance for at regne ud hvad der bruger resourcer, og dermed tjener penge til mere lyssky parter.
Det er heller ikke unormalt at hacking af en hjemmeside blandt andet får plantet cryptojacking af den ene eller anden art, for på den måde at tjene penge på andre websites’ besøgende.
De fleste moderne ad-blockere er også så småt med på hvad foregår og har derfor resourceforbrug med i de algoritmer der afklarer hvilke reklamer og hvilke elementer der er problematiske.