Rubber Duck Debugging

En simpel forklaring er nogle gange den eneste vej frem.

Kode og programmering bliver ofte meget kompleks, og den unikke viden og forståelse for et enkelt element kan hurtigt forsvinde til fordel for det samlede overblik.

Det samlede overblik er i sig selv naturligvis ikke en skidt ting, men når man pludselig løber ind i en fejl der stopper et program eller en proces, kan det samlede overblik gøre det svært at se præcis hvor kæden hopper af, fordi så mange elementer skal tale sammen.

En måde at komme igennem en fejlsøgning er at tale sig fra ende til anden overfor en udeforstående. Denne udeforstående behøver ikke være en levende person. Målet er naturligvis ikke at denne udeforstående skal forstå projektet, men at programmøren skal forstå med nye øjne hvilke tandhjul der gør hvad.

Det er med andre ord et værktøj en programmør kan bruge for at se problemstillingen fra andre vinkler.

‘Rubber ducking’, eller rubber duck debugging, er et anerkendt begreb i den del af programmørjargonen, man næppe skal lede længe efter blandt udviklere.

Selvom det ikke behøver være en fysisk gummiand, har de fleste programmører en eller anden form for figur eller objekt de bruger til netop denne form for debugging.

Se mere på www.RubberDuckDebugging.com

Se også: