Spring til indhold

Scope Creep

    Tags:

    I udvikling er det ikke ualmindeligt at man vælger at forøge den forventede funktionalitet i takt med at nye muligheder opstår.

    Det kan være nye platformer et spil eller et program kan fungere på.

    Det er ikke uhørt at spiludvikling bliver væsentligt forsinket, fordi udviklerne besluttet, at når man alligevel udvider de nødvendige hardwarespecifikationer, så kan man lige så godt forøge kvaliteten af grafik, tilføje nye elementer eller på anden måde overskride budget eller tidsplan.

    Det kaldes ‘scope creep’ fordi det scope – eller forventede anvendelsesområde – man oprindeligt havde planlagt, langsomt sniger sig større, uden at man helt har styr på det.

    Det kaldes også salamiprojektering, fordi det i små skiver ad gangen stille og roligt skifter karakter, og pludselig står man med et meget større projekt end det oprindeligt var meningen.

    Derfor har mange spilstudier og softwarevirksomheder også foranstaltninger indsat så et projekt ikke må vokse i ambitioner ud tilladelse fra en højere instans.

    Se også: