Spring til indhold

SEO / Search Engine Optimization

    På dansk: Søgemaskineoptimering

    En internetbrowser, der besøger et website, ser ikke farver og grafik som almindelige mennesker. Den læser i stedet data i form af linjer bestående af kode og scripts.
    Disse koder og scripts skal omdannes til noget vi mennesker kan bruge til noget.

    Det er en disciplin blandt webudviklere at få disse koder til at give den besøgende den rigtige oplevelse af websitet, og det betyder som regel så hurtigt som muligt.
    Det gør man ved at finjustere på alle de parametre der bestemmer hvordan websitet er opbygget.

    Der findes en type markedsføring der handler om at få disse finjusteringer til at fremstå så attraktive for søgemaskiner som muligt.
    Det hedder SEO og spiller på at søgemaskinerne gerne vil give sine egne besøgende det rigtige svar på hurtigst mulig tid.

    Hvis det lykkes at lave god SEO, vil man lande højere i søgeresultaterne hos eks. Google.
    Jo højere man er hos Google, desto flere besøgende får man typisk.
    Med flere besøgende, kommer en højere potentiel omsætning.

    Virksomhederne bag søgemaskinerne er naturligvis klar over at man verden over kæmper med kommaerne om at ramme plet på givne søgeord.
    Derfor forsøger man at bremse SEO med nye og bedre algoritmer, som hele tiden sætter nye krav til søgemaskineoptimeringen.

    SEO bruges ofte som markedsføringsværktøj på linje med reklamer og influence.

    Hvis du på dit eget tastatur trykker F12 mens du er i Googles Chrome-browser kan du selv se disse koder og få et indblik i hvordan en hjemmeside virker.